Hvor vil du og hva er målet?

  • ScampiEr det vanskelig å vite hva som er sunn og usunn mat?
     
  • Er det en utfordring for deg å endre dine matvaner?
     
  • Hvilke matvarer gir deg overskudd og energi?
     
  • Hvilke matvarer gjør deg energiløs og slapp?
     
  • Hvordan lage varierende sunn mat på en enkel og rask måte?
 

Hva betyr egentlig disse punktene og hva er budskapet? 

Det som teller er ikke alltid hvor mye du spiser, men hva du spiser. Dette fordi våre hormoner reagerer ulikt på de forskjellige næringsstoffene. Spis derfor den maten kroppen din ønsker.

Hvordan maten påvirker oss 
Mange blir veldig usikre og forvirrede i jungelen av «gode» og motstridende kostholdsråd om hva man bør spise og ikke spise. Ofte resulterer det i at man faller tilbake til gammelt spisemønster, i den tro at «da er det er vel egentlig det samme hva man spiser». Dette er problematisk i en tid der livsstilssykdommer, overvekt, og adferdsproblemer brer om seg i et stadig større omfang.  


Det er to viktige spørsmål du bør stille deg selv:

1) Hvorfor spiser jeg?  
2) Hva er det som faktisk skjer i kroppen min med den maten jeg inntar?

Maten du spiser skal gi deg energi og holde deg frisk. Menneskets naturlige tilstand er å være i fysisk og mental balanse, og uten et optimalt kosthold er en slik tilstand ikke mulig. Når du spiser optimalt (slik kroppen din ønsker), vil du på en naturlig måte få et godt immunforsvar, du vil stabilisere blodsukkeret og dermed også vekten. Det primære i et riktig kosthold vil alltid være et stabilt blodsukker fordi dette påvirker hormonsystemet. 

Årsak og virkning
Veldig mange vet veldig mye om helse og vektproblemer. Men det mange glemmer å ta med i diskusjonen er hvordan og hvorfor kroppen vår responderer som den gjør - årsak og virkning.
Blir vi foreksempel tykke fordi vi spiser for mye eller spiser vi mye fordi vi blir tykke?
En sammenligning er barn i vekst:  Vokser et barn fordi det spiser for mye eller spiser barnet mye fordi det vokser?

Svaret er at veksten styres hormonelt. Noen hormoner får oss til å vokse i bredden og andre får oss til å vokse i lengden. Vekøkning er en bivirkning av at du spiser feil og naturlig vektreduksjon er en bonus for at du spiser riktig.

matbildeDette betyr at noen hormoner stimulerer fettlagring og andre virker fett forbrennende. Så er det opp til deg selv å velge den maten som påvirker det ene eller det andre – så enkelt og så logisk!


Like, men samtidig ulike
Vi bør også se oss litt tilbake fra et evolusjonært perspektiv. Genene dine er tilpasset den maten forfedrene våre inntok gjennom utallige generasjoner. Selv om vi er fleksibel i matveien har vi våre genetiske og fysiologiske grenser. Det er derfor ikke overraskende at vi i dag har store helse- og atferdsproblemer i kjølvannet av våre massive endringer i kostholdet.

Samtidig skal vi tenke på at selv om vi alle er genetisk like på innsiden, kan det være store individuelle forskjeller. Matvareallergi og -intoleranse er et økende problem i dagens samfunn; noen tåler ikke hvetemel, andre tåler ikke egg, atter andre tåler ikke melk osv. For enkelte kan denne lista være lang. Veldig mange føler seg rett og slett ikke helt bra, og kjenner seg oppblåste, slappe og har kanskje noen kilo for mye. Det er ikke slik at «one size fits all», og det er derfor viktig å ta individuelle hensyn i forhold til de plagene man eventuelt måtte ha. 

Sunn mat på en enkel og rask måte
Konklusjonen er derfor at riktig mat er viktig for oss alle uavhengi alder, kjønn og hvor mye eller lite vi er i aktivitet. Matlaging skal ikke være vanskelig. Det å lære noen enkle tips i hverdagen kan gjøre at man motiveres til å spise den maten kroppen ønsker, noe som vil være en investering for helse og velvære.